Micul Dejun – Cea mai importanta masa a zilei?

Feb 5, 2017 by

Micul Dejun – Cea mai importanta masa a zilei?

Exista in domeniul nutritiei o idee foarte frecvent vehiculata si anume: “micul dejun este cea mai importanta masa a zilei” sau, cu alte cuvinte, “sa nu sari niciodata peste micul dejun”.

Haideti sa vedem in ce masura se aplica acest sfat.

Daca o persoana il ia ‘ad literam’ si are grija sa se ‘indoape’ in fiecare dimineata cu gogosi, mezeluri, biscuiti, cereale procesate si pline de zahar, etc. …, atunci probabil ca ar fi mai bine sa sara peste micul dejun, sperand ca va face alegeri mai bune la pranz.

In schimb, cei care opteaza pentru alimente sanatoase si nutritive la prima masa a zilei au sanse mari sa isi pastreze energia la niveluri optime si sa evite mancatul excesiv la urmatoarele mese.
Asadar…

Luam sau nu micul dejun?

Depinde!

Haideti sa vedem cateva criterii importante.

  1. Scopul pe care il urmarim (sa dam jos cateva kilograme, sa fim fit, sa avem energie pentru activitati solicitante d.p.d.v. fizic, etc.);
  2. Alegerile pe care le facem (CE si CAT mancam): alimente nesanatoase sau hrana cu un continut nutritiv ridicat;
  3. Efectul pe care observam ca il au diferite alimente asupra corpului nostru.

Exista persoane care simt nevoia de a manca imediat ce se dau jos din pat dimineata, la fel cum exista persoane care functioneaza mai bine ‘pe stomacul gol’ si pentru care un mic dejun copios ar fi ceva fortat.

Ideea de baza aici: Urmeaza-ti bunul simt si asculta-ti corpul. Observa ce functioneaza optim pentru tine si fa acele lucruri. Testeaza inainte de a trage concluzii.

Daca o masa prea consistenta te incetineste sau ‘iti cade greu’, poate functionezi mai bine cu un shake plin de vitamine baut dimineata. Totusi, tine cont ca majoritatea ceor care sar peste micul dejun au tendinta sa ‘compenseze’ mancand mai mult decat este cazul la urmatoarele mese ale zilei. Daca scopul tau este sa ajungi la greutatea ideala, s-ar putea ca acest obicei sa nu te ajute pe termen lung.

In ceea ce priveste alegerile, putem sa ne inspiram din ‘traditia’ unor popoare renumite pentru longevitate, sanatate si forma fizica excelente la varste inaintate sau rate scazute ale unor boli precum cancerul sau infarctul miocardic.

Ce mananca oamenii sanatosi la micul dejun?

japanese
Japonia – Okinawa
(cea mai mare speranta de viata din lume, incidenta scazuta a bolilor ‘letale’, populatie activa la varste inaintate):

  • Orez gatit la aburi sau sub forma de ‘terci’ sau crackers
  • Alge
  • Ceai verde
  • Supa cu taitei si miso (o pasta din boabe de soia fermentate)
  • Legume calite
  • Tofu
  • Peste fiert sau la gratar
  • Oua


Islanda
(niveluri scazute de depresie si alte tulburari psihice, in ciuda iernilor lungi si a lipsei soarelui):

  • Cereale integrale (in special secara si ovaz)
  • Iaurt
  • Afine si alte fructe mici
  • Carne
  • Branza
  • Peste
  • Oua

greekGrecia (incidenta scazuta a bolilor cardio-vasculare):

  • Paine din cereale integrale
  • Yaurt cu miere
  • Cafea greceasca
  • Oua
  • Masline si ulei de masline
  • Branza feta

Indienii Tarahumara (rata scazuta a cazurilor de diabet tip 2):

  • Malai, fulgi sau tortilla din porumb
  • Fasole
  • Squash (un fel de dovleac)
  • Oua
  • Ardei iuti
  • Ierburi/condimente

chineseChina (populatie cu o greutate normala, foarte rar supra-ponderali):

  • Paine preparata la aburi, uneori umpluta cu carne sau legume
  • Ceai
  • Lapte de soia
  • Tofu
  • Oua fierte
  • Orez
  • Taitei de orez gatiti cu legume si/sau oua

Ati remarcat probabil elemente comune in obiceiurile alimentare are acestor popoare. Ca sa nu mai spunem ca este evidenta diferenta intre exemplele de mai sus si dieta tipica unor tari cu o mare frecventa a cazurilor de obezitate si boli asociate cu obezitatea (de exemplu SUA).

Concluziile vin de la sine.

In plus, iata cateva idei utile pentru a lua startul de dimineata:

  1. Mananca pe indelete, evita graba. Daca nu ai timp de dimineata, pregateste-ti micul dejun de seara.
  2. Include la masa de dimineata un aliment bogat in proteine.
  3. Mananca atat cat sa te simti satul/a, insa nu 100% plin/a.
  4. Alege alimente cat mai naturale, cat mai putin procesate.
  5. Poti include fara rezerve la micul dejun alimente preferate de tine de obicei la pranz/cina (carne, legume, salate) in cantitati, evident, mai mici.
  6. La capitolul ‘cereale’, opteaza pentru cele integrale, bogate in fibre si ‘sarace’ in amidon (ovaz, mei, quinoa, amaranth, hrisca etc.)
  7. Formeaza-ti un obicei pe care sa il poti urma cu regularitate.

Si, in final… este micul dejun cea mai importanta masa a zilei PENTRU TINE? 🙂

 

 

 

Related Posts

Tags

Share This

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *